Preview

Moscow University Economics Bulletin

Advanced search

From Learning Task to Scientific Research (the technique of teamwork projects for graduate students)

https://doi.org/10.38050/01300105201636

Abstract

The paper deals with the method of teamwork projects in the courses of Microeconomics-3 and Macroeconomics-3 for graduate students at the Economic Faculty of Lomonosov Moscow State University. The purpose of this kind of work is to deepen the theoretical knowledge of students on relevant topics of modern micro- and macroeconomics based on acquaintance with the publications in their original language. The authors consider the organization, the procedure and the role of teamwork projects in training of graduate students and their familiarization with scientific research.

About the Authors

O. N. Antipina
MSU
Russian Federation


A. A. Nikiforov
MSU
Russian Federation


N. A. Miklashevskaya
MSU
Russian Federation


References

1. Антипина О. Н. Использование метода конкретных ситуаций в преподавании микроэкономики в условиях повышения роли самостоятельной работы студентов // Материалы Ломоносовских чтений экономического факультета МГУ имени М. В. Ломоносова за 2005-2006 гг.: Методология экономической науки и методика преподавания экономической теории. Часть 2. - М.: ТЕИС, 2007. - С. 132-137.

2. Антипина О. Н. Читаем и творим! (о работе с первоисточниками в курсе «Микроэкономика-3») // Инновации в методике преподавания экономической теории. - М.: ТЕИС, 2007. - С. 134-143.

3. Барнс Л. Б., Кристенсен К. Р., Хансен Э. Дж. Преподавание и метод конкретных ситуаций (конкретные ситуации и дополнительная литература). - М.: Гардарики, 2000.

4. Лепехова Ю. С., Румянцев Н. А. Поведенческая экономика и государственная политика // Инновационное развитие экономики России: междисциплинарное взаимодействие. Седьмая международная научная конференция. Москва, МГУ имени М. В. Ломоносова, экономический факультет, 16-18 апреля 2014 г. Сборник статей. - М.: Проспект, 2014. - С. 183-188.

5. Обучение на экономическом факультете МГУ им. М. В. Ломоносова меняет мировоззрение: онлайн-интервью со студентом Виктором Брызгалиным. URL: http://www.consultant.ru/edu/news/interview/view/ bryzgalin/ (дата обращения: 14.02.2016).

6. Поведенческая экономика: альтернатива или приглашение к новому синтезу? URL: 2015 // http://www.econ.msu.ru/departments/politec/ learning/m_et/Article.20151212174920_1509/ (дата обращения: 06.01.2016).

7. Программа Международной научной конференции «Экономическая система современной России: пути и цели развития». Москва, МГУ имени М. В. Ломоносова, Экономический факультет, 19 ноября 2014 г. URL: http://www.econ.msu.ru/departments/politec/conf201411/prog/ (дата обращения: 06.01.2016).

8. Программа развития экономического факультета Московского университета на 2014-2018 годы. URL: http://www.econ.msu.ru/ext/lib/Category/ x15/xf0/5616/file/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B 0%D0%BC%D0%BC%D0%B0_final-1.pdf (дата обращения: 15.02.2016).

9. Симочкин Д. И., Титов Е. Е. За пределами счастья и удовлетворения: на пути к индексам благополучия // Инновационное развитие экономики России: междисциплинарное взаимодействие. Седьмая международная научная конференция. Москва, МГУ имени М. В. Ломоносова, экономический факультет, 16-18 апреля 2014 г. Сборник статей. - М.: Проспект, 2014. - С. 70-75.

10. Смирнов А. Д. Лекции по макроэкономическому моделированию: Учебное пособие для вузов. - М.: Изд-во ГУ ВШЭ, 2000. - 351 с.

11. Arrow K., Dasgupta P. Conspicuous Consumption, Inconspicuous Leisure // University of Manchester, Economics Discussion Paper Series, EDP-0903, February 2009. - 30 p.

12. Krugman P. How Did Economists Get It So Wrong? // The New York Times. - 02.09.2009. - P. 3-8.

13. Quintana-Domeque C., Turino F. Relative Concerns on Visible Consumption: A Source of Economic Distort ions // University of Oxford, Department of Economics Discussion Paper Series, No 676, October 2013. - 21 p.

14. Romer D. Advanced Macroeconomics. - Boston: McGraw Hill, 2001. - 651 p.

15. What Have We Learned? Macroeconomic Policy after the Crisis. Ed by G. Akerlof, O. Blanchard, D. Romer, J. Stiglitz. - Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2014. - 359 р.


Review

For citations:


Antipina O.N., Nikiforov A.A., Miklashevskaya N.A. From Learning Task to Scientific Research (the technique of teamwork projects for graduate students). Moscow University Economics Bulletin. 2016;(3):103-121. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201636

Views: 288


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0130-0105 (Print)