Preview

Moscow University Economics Bulletin

Advanced search

The Evolution of Approaches towards the Nature of Economic Entity

https://doi.org/10.38050/01300105201651

Abstract

The goal of the present paper is to establish stages of evolution of approaches towards the understanding of nature of the economic entity. Importance of this analysis is based on the fact that both the understanding of this entity and terminology used to describe it has many contradictions. I propose and demonstrate the hypothesis that this evolution includes three stages (the first of them includes a separate substage). It is demonstrated that the economic entity represents now a more large notion than the firm, being rather an operator of non-market commercial transactions. The term «metafirm» is proposed to describe this operator. An example of metafirm is given, differences between the metafirm and the firm and the hybrid are described.

About the Author

I. D. Kotliarov
HSE SPb
Russian Federation


References

1. Веблен Т. Теория делового предприятия. - М.: Дело, 2007. - 288 с.

2. Голикова Ю. А. Метакорпорации: природа их образования и роль в современной мировой экономике // Корпоративные финансы. - 2011. - № 2. - С. 33-42.

3. Головин Ю. М. Фирма // Экономическая энциклопедия. Политическая экономия // Гл. ред. А. М. Румянцев. Т. IV. - М.: Советская энциклопедия, 1980. - С. 305-307.

4. Долженко Р. А. Использование краудсорсинга как источника инноваций и идей в организации // Вестник НГУЭУ. - 2015. - № 1. - С. 224-237.

5. Зомбарт В. Политическая экономия промышленности. - СПб.: Книгоиздательское товарищество «Просвещение», 1896. - 246 с.

6. Зомбарт В. Строй хозяйственной жизни // В. Зомбарт. Избранные работы. - М.: Издательский дом «Территория будущего», 2005. - С. 23-136.

7. Катькало В. С., Лукашевич В. В. Стратегическая теория фирмы и инструментарий неоклассии: неопределенность - путь к «порядку»? (Предисловие к разделу) // Вестн. С.-Петербург. ун-та. Серия 8: Менеджмент. - 2006. - № 1. - С. 70-81.

8. Кирьянов И. В. Трансакционные издержки, феномен торгового дома и экономическая организация // Journal of Institutional Studies. - 2015. - Т. 7. - № 4. - С. 112-127.

9. Клейнер Г. Б., Тамбовцев В. Л., Качалов Р. М. Предприятие в нестабильной экономической среде: риски, стратегия, безопасность. - М.: Экономика, 1997. - 288 с.

10. Кулишер И. М. Очерк экономической истории Древней Греции. - Л.: Книгоиздательство «Сеятель» Е. В. Высоцкого, 1925. - 240 с.

11. Кущ С. П., Рафинеджад Д., Афанасьев А. А. Сетевой подход в маркетинге: российский опыт // Вестн. С.-Петербург. ун-та. Серия 8: Менеджмент. - 2002. - № 1. - С. 81-107.

12. Ленин В. И. Империализм как высшая стадия капитализма // В. И. Ленин. Полн. собр. соч. Изд. пятое. Т. 27. - М.: Издательство политической литературы, 1973. - С. 299-426.

13. Линдблом Ч. Рыночная система: что это такое, как она работает и что с ней делать? - М.: Изд. дом Гос. ун-та - Высшей школы экономики, 2010. - 320 с.

14. Маркс К. Капитал. Т. I // К. Маркс, Ф. Энгельс. Соч. Изд. второе. Т. 23. - М.: Издательство политической литературы, 1960. - 908 с.

15. Маршалл А. Принципы экономической науки. Т. I. - М.: Издательская группа «Прогресс», 1993. - 416 с.

16. Петти В. Трактат о налогах и сборах. Verbum sapienti - слово мудрым. Разное о деньгах. - М.: Ось-89, 1997. - 112 с.

17. Расков Д. Е. Образ экономики в институционализме // Вестн. С.-Петербург. ун-та. Серия 5: Экономика. - 2010. - № 3. - С. 32-41.

18. Роббинс Л. Предмет экономической науки // Thesis. - 1993. - № 1. - С. 10-23.

19. Тамбовцев В. Л. Стратегическая теория фирмы: состояние и возможное развитие // Российский журнал менеджмента. - 2010. - Т. 8. - № 1. - С. 5-40.

20. Тироль Ж. Рынки и рыночная власть: теория организации промышленности. - СПб.: Экономическая школа, 1996. - XLII + 745 с.

21. Толкачев С. А. Управление оборонно-промышленным комплексом. Теоретико-методологические основы. - М.: ГУУ, 2008. - 136 с.

22. Уильямсон О. И. Экономические институты капитализма: фирмы, рынки, «отношенческая контрактация». - СПб.: Лениздат; CEV Press, 1996. - 702 с.

23. Уильямсон О. И. Аутсорсинг: трансакционные издержки и управление цепями поставок // Российский журнал менеджмента. - 2010. - Т. 8. - № 1. - С. 71-92.

24. Фуруботн Э. Г., Рихтер Р. Институты и экономическая теория: достижения новой институциональной экономической теории. - СПб.: Издательский дом Санкт-Петербургского государственного университета, 2005. - XXXIV + 702 с.

25. Хау Дж. Краудсорсинг: коллективный разум как инструмент развития бизнеса. - М.: Альпина Паблишер, 2012. - 288 с.

26. Черенков В. И. Понимание межфирменного сетеобразования - основа выработки системного мышления современных российских менеджеров // Вестн. Моск. ун-та. Серия 6: Экономика. - 2015. - № 2. - С. 89- 109.

27. Alchian A., Demsetz H. Production, Information Costs, and Economic Organization // The American Economic Review. - 1972. - Vol. 62. - Issue 5. - P. 777-795.

28. Campbell D. The «Hybrid Contract» and the Merging of the Public and Private Law of the Allocation of Economic Goods. Promoting Participation: Law or Politics? Ed. by Professor N Douglas Lewis, Professor David Campbell. - London: Cavendish Publishing Limited, 1999. - P. 45-74.

29. Coase R. H. The Nature of the Firm // Economica. - 1937. - V. 16. - No. 4. - P. 386-405.

30. Dessein W. Incomplete Contracts and Firm Boundaries // The Journal of Law, Economics, and Organization. 2013. - Vol. 30. - Supplement 1. - P. 13-36.

31. Hodgson J. M. The legal nature of the firm and the myth of the firm-market hybrid // International Journal of the Economics of Business. - 2002. - V. 9. - No. 1. - P. 37-60.

32. Ménard C. The Economics of Hybrid Organizations // Journal of Institutional and Theoretical Economics. - 2004. - Vol. 160. - P. 345-376.

33. Sombart W. Die Ordnung des Wirtschaftslebens. Zweite, verbesserte Auflage. - B.: Verlag von Julius Springer, 1927. - V + 64 S.

34. Spulber Daniel F. Discovering the Role of the Firm: The Separation Criterion and Corporate Law // Berkeley Business Law Journal. - 2009. - V. 6. - Issue 1. - P. 298-347.

35. Webster F. E., Jr. The Changing Role of Marketing in Corporation // Journal of Marketing. 1992. - Vol. 56. - No. 4. - P. 1-17.

36. Williamson Oliver E. Comparative Economic Organization: The Analysis of Discrete Structural Alternatives // Administrative Science Quarterly. - 1991. - V. 36. - No. 2. - P. 269-296.

37. Zenger T. R., Felin T., Bigelow L. Theories of the Firm-Market Boundary // The Academy of Management Annals. - 2011. - Vol. 5. - No. 1. - P. 89-133.


Review

For citations:


Kotliarov I.D. The Evolution of Approaches towards the Nature of Economic Entity. Moscow University Economics Bulletin. 2016;(5):3-25. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201651

Views: 316


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0130-0105 (Print)