Preview

Moscow University Economics Bulletin

Advanced search

The Interdisciplinary Aspect of Current Research in the Field of Tourism

https://doi.org/10.38050/01300105201665

Abstract

The article discusses three main areas of interdisciplinary research of the phenomenon of “tourism” with the aim to increase the effectiveness of its socio-economic functioning. These areas include an expansion of study scope at the expense of attraction of scientific research in the related science areas, a multiplicative analysis of the interaction of tourism and other industries, research in the complex range of services with underlying tourism product. The proposed multidisciplinary research should be based both on theoretical developments and empirical material, reflecting the dynamics of the market of tourist services.

About the Author

N. A. Voskolovitch
M.V. Lomonosov MSU
Russian Federation


References

1. Александрова А. Ю. Интеграция событийных мероприятий в продвижение туристских дестинаций на принципах кобрендинга // Вестник Московского университета. Сер. Экономика. - 2015. - № 6. - С. 135-163.

2. Баджо Р., Шерешева М. Ю. Сетевой подход в экономике и управлении: междисциплинарный характер // Вестник Московского университета. Сер. «Экономика». - 2014. - № 2. - С. 3-22.

3. Восколович Н. А., Николаев-Пасухин С. И. Инновационные направления формирования современной индустрии туризма в России // Вопросы управления. - 2014. - № 3. - С. 88-94.

4. Восколович Н. А. Междисциплинарные исследования повышения доступности платных услуг населению // Аудит и финансовый анализ. - 2014. - № 5. - С. 411-414.

5. Восколович Н. А. Маркетинг туристских услуг. - М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. - 207 с.

6. Галкин В. В. Медицинский туризм как сфера бизнеса. URL: http://vadim-galkin.ru/articles/medical-business/medical-to (дата обращения: 02.04.2016).

7. География туризма: Учебник / Коллектив авторов; под ред. проф. Ю. А. Александровой. - 3-е изд. испр. - М.: КНОРУС, 2016. - 10-27, 279-294.

8. Гуляев В. Г. Туризм: экономика и социальное развитие. - М.: Финансы и статистика, 2003. - С. 36-37.

9. Калабихина И. Е., Шишалов Д. И. Социально-демографический портрет российского туриста // Новая экономика и региональная наука. - 2015. - № 2. - С. 43-44.

10. Квартальнов В. А. Туризм. - М.: Финансы и статистика. - 2003. - С. 150-151.

11. Квартальнов В. А., Зорин И. В. и др. Менеджмент туризма: туризм и отраслевые системы. - М.: Финансы и статистика, 2002. - С. 217-218.

12. Ким С. Г., Бахлайтнер Р. Социология туризма, или О социологии путешествий // Реферативный журнал. Серия «Социология». - 2006. - № 3. - С. 97-105.

13. Марченко О. Г. Мировой медицинский туризм смещается в страны АТР. Аналитический обзор // Современные проблемы науки и образования. - 2013. - № 6. URS://http://science-education.ru/ru/article/view?id=11205 (дата обращения: 02.04.2016).

14. Морозов В. А. Взаимодействие туризма со смежными отраслями национальной экономики. - М.: ТЕИС, 2004. - С. 131-133.

15. Мухина Л. И. Принципы и методы технологической оценки природных комплексов. - М., 1973.

16. Новгородцева А. Н. Становление теории туризма в зарубежной и отечественной практике // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена. - 2009. - № 115. - С. 310.

17. Новгородцева А. Н. Социологический анализ статусного поведения в туризме. Автореферат диссертации на соискание ученой степени к.с.н. - Екатеринбург, Уральский госуниверситет им. А. М. Горького, 2010.

18. Потемкин В. К. Социология туризма. URL: http://www.wellhead.ru/files/active

19. Пирожник И. И., Лещинский В. И. Районирование рекреационного потенциала туристских центров и оптимизация его использования. - М., 1972.

20. Преображенский В. С., Зорин И. В., Веденин Ю. А. Географические аспекты конструирования новых типов рекреационных систем // Изв. АН СССР. Сер. «География». - 1972. - № 1.

21. С начала года Россию посетили почти 2 млн. туристов. URL: www.dp.ru./ a/2015/12/22/S_nachala_goda_Rossiji_pose/

22. Туризм в меняющемся мире / Под ред. Восколович Н. А. - М.: МГУ, 2010. - 142 с.

23. Шерешева М. Ю. Формы взаимодействия в туризме и маркетинг партнерских отношений // Новая экономика и региональная наука. - 2015. - № 2. - С. 25-26.

24. Jafari J. The Scientification of Tourism. In Hosts and Guets Revisted. Tourism Issues of The 21st Century. Smith and M. Brent (Eds). - New York: Cognizant Communication, 2001, pp. 28-41.

25. Jafari J. Entry into a new field: Leaving a Footpnit. In The Study of Tourism: Anthropological and Sociological Beginnings. D.Nast (Ed.), Tourism Social Sciences Series. - Oxford: Elsevier. 2007. P. 108-121.

26. Cohen Erik. The Sociology of Tourism: Approaches, Issues and Findings // Annual Review of Sociology. - 1984. - Vol. 10. - P. 373-392. URS: http://links. jstor.org/sici?sici=0360-0572%28/984%2910%3c373%3ATSOTAI%3E2.0.

27. Cohen Erik. The Sociology of Tourism. - Routledge, London and New York, 1996. - P. 51-71.

28. Cohen Erik. Globalization, Global Crises and Tourism // Tourism Research. - 2012. - (37)2. - Р. 103-111.

29. International Tourist Arrivals // UNWTO. Tourism Highlights. 2015. Edition. - P. 4-5.

30. Winkler A. R. Euro styles in panel analysis // Europanel Marketing Bulletin. - 1991. - P. 8-11.


Review

For citations:


Voskolovitch N.A. The Interdisciplinary Aspect of Current Research in the Field of Tourism. Moscow University Economics Bulletin. 2016;(6):71-86. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201665

Views: 346


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0130-0105 (Print)