Preview

Moscow University Economics Bulletin

Advanced search

Introduction of Category Management in Retail Industry

https://doi.org/10.38050/01300105201837

Abstract

This article contains review of the key definitions and purposes of the category management, describes 8 stages of the method of the work with product categories. Various analysis of the assortment, definition of the categories roles, strategies and tactics, setting of the purposes and goals, helped on practice to implement category management into retail. In the basis of the study the author evaluates its results and economic efficiency. Hereafter it sums up the category management in the modern Russian reality becomes more actual and in-demanded.

About the Author

K. M. Il'enkova
Ural state University of Economics
Russian Federation


References

1. Бойко В. Н., Лисовский П. Увеличение прибыльности ассортимента: работа с терапевтическими категориями // Новая аптека. - Ноябрь 2013. - С. 41-47.

2. Буянова Е., Давыдов Н., Кельбах Л., Левочкина Л., Масайло О., Орлов А., Рагузин Е., Савушкина О., Тоноян А. Категорийный менеджмент. Теория и практика в России. - Комитет по управлению спросом, Копирайт ECR-Rus, 2007-2008. - 47 с.

3. Ильенкова К. М. Категорийный менеджмент как инновационный под ход к управлению продажами торговых предприятий регионов // «Управление социально-экономическими система»: материалы международной научно-практической конференции. В 2 т. / М-во образ. и науки РФ; Вологод. гос. ун-т. - Вологда: ВоГУ, 2017. - С. 187-190.

4. Ильенкова К. М. Новая индустриализация: мировое, национальное, региональное измерение: материалы междунар. науч.-практ. конф. В 2 т. / М-во образ. и науки РФ; Урал гос. экон. ун-т. - Екатеринбург: Изд-во Урал гос. экон. ун-та, 2016. - С. 35-38.

5. Ильенкова К. М. Эффективность категорийного менеджмента в новой экономической реальности // Конференция «Ломоносов-017», секция «Маркетинг», 2017.

6. Попенкова Д. К. Эволюция категорийного менеджмента // Международный научно-исследовательский журнал. - Декабрь 2015. - № 11 (42). - С. 77-79.

7. Райзберг Б. А., Лозовский Л. Ш., Стародубцева Е. Б. Современный экономический словарь. - 2-е изд., испр. - М.: ИНФРА-М, 1999. - 479 с.

8. Самощенкова И. Ф., Гаранкина Р. Ю. Категорийный менеджмент в управлении минимальным ассортиментом аптечной организации // Pharmacy & Pharmacology. - 2017. - Vol. 5. - No. 1. - 49-63.

9. Сёмкин М. А. Категорийный менеджмент как современная эффективная система управления ассортиментом в розничной торговле // Новая наука: проблемы и перспективы. - 2017. - Т. 1. - № 3. - С. 9-12.

10. Сергиенко О. Категорийный менеджмент: практические уроки [Электронный ресурс]. - Украина, 2011. URL: http://www.apteka.ua/article/99349

11. Сысоева С., Бузукова Е. Категорийный менеджмент: управление ассортиментом в рознице - СПб.: Питер, 2015. - 400 с.

12. Федеральная служба государственной статистики. Торговля в России, 2015, официальное издание. URL: http://www.gks.ru/publish/prezent/analiz/torg_ seti.pdf. - С. 1.

13. AC Nielsen. Category management: Positioning Your Organization to Win. - Chicago. IL: American Marketing Association and NTC Business Book, 1992. - 175 p.

14. Europe ECR Category Management Best Practices Report, ECR Europe, 1997. - 73 p.

15. Jaervinen J. Category management and captainship in retail. Case: Baby food in Finnland - Helsingin Kauppakorkeakoulu Helsinki school of Economics. Information Systems Science, 2010. - 110 P.

16. Ilyenkova K. M. Category management implementation in the retail market of fast-moving consumer goods. Innovation management. Entrepreneurship and sustainability 2017. - Prague. - 25-26 May 2017. - P. 379-388.

17. Dr. John. L. Stanton. Category management and Buying Skills Seminar, Department of Food. - Marketing Haub School of Business Saint Joseph`s University, 2013.

18. Ziegler H. Jobs im Focus [Электронный ресурс] // Handelsblatt Karriere, Deutschland. - 2014. - 4. URL: https://www.marketing.wiwi.uni-due. de/fileadmin/fileupload/BWL-MARKETING/Aktuelle_Meldungen/Der_ Lehrstuhl_in_den_Medien/Jobs_im_Fokus_Category_Management___Die_ Kundenversteher.pdf


Review

For citations:


Il'enkova K.M. Introduction of Category Management in Retail Industry. Moscow University Economics Bulletin. 2018;(3):124-145. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201837

Views: 364


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0130-0105 (Print)