КАК УЧИТЫВАТЬ ПИРАТСКУЮ ПРОДУКЦИЮ В ГРАНИЦАХ РЫНКА ДЛЯ ЦЕЛЕЙ ПРИМЕНЕНИЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА?
https://doi.org/10.38050/01300105201861
Аннотация
Об авторах
А. Н. МорозовРоссия
А. Е. Шаститко
Россия
Список литературы
1. Авдашева С., Крючкова П., Шаститко А. Доминирование на рынке справочных правовых систем // Вопросы экономики. - 2007. - № 11. - С. 104-119.
2. Авдашева С., Розанова Н. Теория организации отраслевых рынков. - М.: Магистр, 1998.
3. Мас-Колелл А., Уинстон М. Д., Грин Д. Р. Микроэкономическая теория. - М.: Дело, 2016.
4. Тамбовцев В. Л. Институциональный рынок как механизм институциональных изменений // Общественные науки и современность. - 2001. - № 5. - С. 25-38.
5. Шаститко А. Е. Новая институциональная экономическая теория. 4-е изд. - М.: ТЕИС, 2010.
6. Шаститко А. Е., Курдин А. А., Моросанова А. А. Продуктовые границы рынка программных продуктов в контексте применения антимонопольного законодательства // Вестник Московского университета. - 2016. - Т. 6. - С. 39-56.
7. Bae S., Choi J. A model of piracy // Inf. Econ. Policy. - 2006. - No. 18. - Р. 303- 320.
8. Banerjee D. Software piracy: a strategic analysis and policy instruments // Int. J. Ind. Organ. - 2003. - Т. 21. - No. October. - Р. 97-127.
9. Belleflamme P., Picard P. M. Piracy and Competition // J. Econ. Manag. Strateg. - 2007. - Т. 16. - No. 2. - Р. 351-383.
10. Bhargava H. K., Choudhary V. Information Goods and Vertical Differentiation // J. Manag. Inf. Syst. - 2001. - Т. 18. - No. 2. - Р. 89-106.
11. BSA. Global Software Survey [Электронный ресурс]. URL: https://gss.bsa.org/ wp-content/uploads/2018/06/2018_BSA_GSS_InBrief_US.pdf (дата обращения: 25.07.2018).
12. Buchanan J. M. Choosing what to choose // J. Institutional Theor. Econ. (JITE). - 1994. - Т. 150. - No. 1. - Р. 123-135.
13. Chellappa R. K., Shivendu S. Managing piracy: Pricing and sampling strategies for digital experience goods in vertically segmented markets // Inf. Syst. Res. - 2005. - Т. 16. - No. 4. - Р. 400-417.
14. Chen W. и др. Analysis of Freemium Business Model Considering Network Externalities and Consumer Uncertainty // J. Syst. Sci. Syst. Eng. - 2018. - Т. 27. - No. 1. - Р. 78-105.
15. Chiang E. P., Assane D. Estimating the Willingness to Pay for Digital Music // Contemp. Econ. Policy. - 2009. - Т. 27. - No. 4. - Р. 512-522.
16. Dabija D.-C., Dinu V., Tachiciu L. Romanian Consumers’ Behaviour Towards Counterfeit Products // Rumunijos Vartot. Elgsena Su Suklastotais Produktais. - 2014. - Т. 13. - No. 2. - Р. 124.
17. Espinosa J. Copyright, Mergers, and Acquisitions in the Music Industry The Sound Recording Case // [The J. study Mod. Soc. Cult. ]. - 2016. - No. 62.
18. Fuentelsaz L., Maicas J. P., Polo Y. P. Switching costs, network effects, and competition in the european mobile telecommunications industry // Inf. Syst. Res. - 2012. - Т. 23. - No. 1. - Р. 93-108.
19. Gayer A., Shy O. Copyright Protection and Hard- ware Taxation. // Inf. Econ. policy. - 2003. - No. 15. - Р. 467-483.
20. Gayer A., Shy O. Publishers, artists, and copyright enforcement // Inf. Econ. Policy. - 2006. - Т. 4. - No. 18. - Р. 374-384.
21. Givon M., Mahajan V., Muller E. Assessing the Relationship between the User-Based Market Share and Unit Sales-Based Market Share for Pirated Software Brands in Competitive Markets // Technol. Forecast. Soc. Change. - 1997. - Т. 55. - No. 2. - Р. 131-144.
22. Häckner J., Muren A. Counterfeiting and Negative Consumption Externalities - A Closer Look // J. Ind. Compet. Trade. - 2015. - Т. 15. - No. 4. - Р. 337-350.
23. Hotelling H. Stability in Competition // Econ. J. - 1929. - Т. 39. - No. 153. - Р. 41-57.
24. Hui K., Png I. P. Piracy and the Legitimate Demand for Recorded Music // Contrib. to Econ. Anal. Policy. - 2003. - Т. 2. - No. 1. - С. na.
25. Lahiri A. Revisiting the incentive to tolerate illegal distribution of software products // Decis. Support Syst. - 2012. - Т. 53. - No. 2. - Р. 357-367.
26. Landes W. M., Posner R. A. The Economic Structure Of Intellectual Property Law, 2003.
27. Li S. et al. A Study of Enterprise Software Licensing Models // J. Manag. Inf. Syst. - 2017. - Т. 34. - № 1. - Р. 177-205.
28. Liebowitz S. J. Copying and indirect appropriability: Photocopying of journals // J. Polit. Econ. - 1985. - Т. 93. - No. 5. - Р. 945-957.
29. Meireles R., Campos P. Digital Piracy: Factors That Influence The Intention To Pirate - A Structural Equation Model Approach, 2016.
30. Melamed A. D. Network Industries and Antitrust // Harv. J. Law Public Policy. - 1999. - Т. 23. - No. 1. - Р. 147-157.
31. North D. C., Wallis J. J. Integrating institutional change and technical change in economic history a transaction cost approach // J. Institutional Theor. Econ. - 1994. - Т. 150. - No. 4. - Р. 609-624.
32. Oberholzer-Gee F., Strumpf K. The effect of file sharing on record sales, revisited // Inf. Econ. Policy. - 2016. - Т. 37. - Р. 61-66.
33. Page W. H. Microsoft and the Limits of Antitrust // J. Compet. Law Econ. - 2010. - Т. 6. - No. 1. - Р. 33-50.
34. Parker G. G., Alstyne M. W. Van. Two-Sided Network Effects: A Theory of Information Product Design // Manage. Sci. - 2005. - Т. 51. - No. 10. - Р. 1494-1504.
35. Qian Y. Impacts of Entry by Counterfeiters // Q. J. Econ. - 2008. - Т. 123. - No. 4. - Р. 1577-1609.
36. Qian Y. Counterfeiters: Foes or Friends? // SSRN eLibrary, 2011.
37. Rasch A., Wenzel T. Piracy in a two-sided software market // J. Econ. Behav. Organ. - 2013. - Т. 88. - Р. 78-89.
38. Rochet J., Tirole J. Two-sided markets: A progress report // Rand J. Econ. - 2006. - Т. 37. - Р. 645-667.
39. Röller L., Wey C. Merger control in the new economy // Netnomics. - 2003. - Т. 5. - Р. 5-20.
40. Salop S. C. Monopolistic competition with outside goods // Bell J. Econ. - 1979. - Р. 141-156.
41. Shaked A., Sutton J. Relaxing price competition through product differentiation // Rev. Econ. Stud. - 1982. - Р. 3-13.
42. Shapiro C., Varian H. R. Information rules: a strategic guide to the network economy. Harvard Business Press, 1998.
43. Smith M. D., Telang R. Competing with Free: The Impact of Movie Broadcasts on DVD Sales and Internet Piracy // MIS Q. - 2009. - Т. 33. - No. 2. - Р. 321-338.
44. Varian H. R. Versioning information goods // Internet publishing and beyond: the economics of digital information and intellectual property / editors D. Hurley, B. Kahin, H. R. Varian. - Boston: MIT Press, 1998. - Р. 190-202.
45. Zentner A. Measuring the Effect of File Sharing on Music Purchases // J. Law Econ. - 2006. - Т. 49. - No. 1. - Р. 63-90.
46. Zhang Z. и др. Duopoly Pricing Strategy for Information Products with Premium Service: Free Product or Bundling? // J. Manag. Inf. Syst. - 2016. - Т. 33. - No. 1. - Р. 260-295.
Рецензия
Для цитирования:
Морозов А.Н., Шаститко А.Е. КАК УЧИТЫВАТЬ ПИРАТСКУЮ ПРОДУКЦИЮ В ГРАНИЦАХ РЫНКА ДЛЯ ЦЕЛЕЙ ПРИМЕНЕНИЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА? Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2018;(6):3-23. https://doi.org/10.38050/01300105201861
For citation:
, HOW TO INCLUDE PIRATED GOODS IN THE MARKET BOUNDARIES FOR THE PURPOSES OF ANTITRUST LAW? Moscow University Economics Bulletin. 2018;(6):3-23. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201861