Preview

Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика

Расширенный поиск

ЭКОНОМИКА СОВМЕСТНОГО ПОТРЕБЛЕНИЯ В ИНДУСТРИИ ГОСТЕПРИИМСТВА И ТУРИЗМА

https://doi.org/10.38050/01300105201914

Аннотация

В статье рассматривается роль экономики совместного потребления (ЭСП) в индустрии гостеприимства и туризма. Показано, что бизнес-модели ЭСП, которые на момент своего возникновения воспринимались как улучшающие инновации, в настоящее время приобрели черты подрывных инноваций, оказывая растущее и неоднозначное влияние на все ключевые элементы отраслевой структуры. На примере Греции показаны возможности и угрозы новых моделей в гостеприимстве и туризме, целесообразность адаптации традиционных игроков рынка к новым условиям, а также необходимость совершенствования законодательных норм и механизмов их реализации с целью снижения возможных негативных последствий развития экономики совместного пользования и создания условий для реализации выгод, которые может приносить развитие ЭСП для бизнеса, государства и общества.

Об авторах

В. Кацони
Университет Западной Аттики
Россия


М. Ю. Шерешева
МГУ имени М. В. Ломоносова
Россия


Список литературы

1. Гиротра К., Нетесин С. Оптимальная бизнес-модель. Четыре инструмента управления рисками. - М.: Альпина Паблишер, 2014.

2. Катсони В. Влияние экономики совместного потребления на индустрию туризма // Развитие внутреннего и въездного туризма в России и за рубежом: сб. статей / под ред. М. Ю. Шерешевой. - М: Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова, 2017. - С. 5-12.

3. Ревенко Н. С. Новые контуры цифровизации за рубежом и в России: экономика совместного потребления // Экономика и управление. - 2018. - № 2. - С. 103-110.

4. Соловьева Е. О. Совместное потребление в современной экономике // Эффективное управление. Сб. материалов 4-й научно-практической конференции, посвященной памяти заслуженного профессора Московского университета М. И. Панова (27 октября 2017 г.). - М.: Полиграф сервис, 2018. - С. 343-347.

5. AirDNA. MarketMinder. URL: https://www.airdna.co/vacation-rental-data/app/ gr/default/athens/overview (accessed: 22.11.2018).

6. Belk R. You are what you can access - sharing and collaborative consumption online // Journal of Business Research. - 2014. - Vol. 67. - No. 8. - P. 1595-1600.

7. Böcker L., Meelen T. Sharing for people, planet or profit? Analysing motivations for intended sharing economy participation // Environmental Innovation and Societal Transitions. - 2017. - Vol. 23. - P. 28-39.

8. Botsman R., Rogers R. What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. - N.Y.: Harper Business, 2010.

9. Casadesus-Masanell R., Zhu F. Business model innovation and competitive imitation: the case of sponsor-based business models // Strategic Management Journal. - 2013. - Vol. 34. - No. 4. - P. 464-482.

10. Chesbrough H. Business model innovation: it’s not just about technology anymore // Strategy & Leadership. - 2007. - Vol. 35. - No. 6. - P. 12-17.

11. Christensen C. M The innovator’s dilemma - When new technologies cause great firms to fail. - Boston, MA: Harvard Business School Press, 1997.

12. Christensen C. M., Overdorf M. Meeting the challenge of disruptive change // Harvard Business Review. - 2000. - Vol. 78. - No. 2. - P. 66-76.

13. Christensen C. M., Raynor E. M., McDonald R. What is disruptive innovation? // Harvard Business Review. - 2015. - Vol. 93. - No. 12. - P. 44-53.

14. Couchsurfing. Официальный сайт. URL: https://www.couchsurfing. com/ (accessed: 01.07.2018).

15. Davidson M. N., Infranca J. J. The sharing economy as an urban phenomenon // Yale Law and Policy Review. - 2016. - Vol. 34. - No. 2. - P. 215-279.

16. Denning S. Christensen updates disruption theory // Strategy & Leadership. - 2016. - Vol. 44. - No. 2. - P. 10-16.

17. Dewald J., Bowen F. Storm clouds and silver linings - responding to disruptive innovations through cognitive resilience // Entrepreneurship Theory and Practice. - 2010. - Vol. 34. - No. 1. - P. 197-218.

18. Flipkey. Greece homes, villas, & more. URL: https://www.flipkey.com/greece- vacation-rentals/g189398/ (accessed: 12.11.2015).

19. Godelnik R. Millennials and the sharing economy - lessons from a ‘buy nothing new, share everything month’ project // Environmental Innovation and Societal Transitions. - 2017. - No. 23. - P. 40-52.

20. Gruszka K. Framing the collaborative economy - voices of contestation // Environmental Innovation and Societal Transformations. - 2017. - No. 23. - P. 92-104.

21. Greek Travel Pages (GTP). The ‘sharing economy’ in tourism deprives Greece of millions of Euros. GTP headlines, 08.10.2015. URL: http://news.gtp. gr/2015/10/08/sharing-economy-tourism-deprives-greecemillions/ (accessed: 10.09.2017).

22. Guttentag D. Airbnb disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector // Current Issues in Tourism. - 2015. - Vol. 18. - No. 12. - P. 1192-1217.

23. Heinrichs H. Sharing economy - a potential new pathway to sustainability // Gaia. - 2013. - Vol. 22. - No. 4. - P. 228-231.

24. Hellenic Chamber of Hotels. Sharing economy and the Greek tourism and hospitality sector. Grant Thornton Study. - Athens: Hellenic Chamber of Hotels, 2018.

25. Hellenic Statistical Authority. Sharing economy and the Greek tourism and hospitality sector. - Athens: Hellenic Statistical Authority, 2015.

26. Homeaway. URL: http://www.homeaway.com/search/keywords:greece (accessed: 12.11.2017).

27. Housetrip. URL: https://www.housetrip.com/search-rentals/greece/29 (accessed: 12.11.2017).

28. Katsoni V. An investigation into the sharing economy phenomenon in the Greek tourism industry in the accommodation sector // Journal of Tourism and Regional Development. - 2017. - No. 7. - P. 25-35.

29. Keep Talking Greece. Greek News in English. 25.07.2017. URL: http://www. keeptalkinggreece.com/2017/07/25/taxes-airbnb-rentals-greece/ (accessed: 04.09.2017).

30. Lee S. M., Olson D. L., Trimi S. Co-innovation: convergenomics, collaboration, and co-creation for organizational values // Management Decision. - 2012. - Vol. 50. - No. 5. - P. 817-831.

31. Markides C. Disruptive innovation - In need of better theory // Journal of Product Innovation Management. - 2006. - Vol. 23. - No. 1. - P. 19-25.

32. Marshall P. The sharing economy. SAGE Business Researcher, SAGE Publishing, Inc., 2015. - P. 1-23.

33. Marx P. You’re welcome - Couch-surfing the globe // The New Yorker, 16 April 2012. URL: https://www.newyorker.com/magazine/2012/04/16/youre-welcome (accessed: 31.05.2018).

34. Miller S. First principles for regulating the sharing economy // Harvard Journal on Legislation. - 2015. - No. 53. - P. 149-150. URL: http://harvardjol.com/ wp-content/uploads/2016/02/HLL107_crop.pdf (accessed: 13.11.2017).

35. Montoya J. S., Kita T. Exponential growth in product performance and its implications for disruptive innovation theory // International Journal of Business and Information. - 2018. - Vol. 13. - No. 1. - P. 1-35.

36. OECD. Policies for the tourism sharing economy // OECD Tourism Trends and Policies 2016, Organisation for Economic Co-operation and Development. - Paris: OECD Publishing, 2016. - P. 89-120.

37. Oskam J., Boswijk A. Airbnb: the future of networked hospitality businesses // Journal of Tourism Futures. - 2016. - Vol. 2. - No. 1. - P. 22-42.

38. Parker G., Van Alstyne M., Jiang X. Platform ecosystems: How developers invert the firm. - MIT Initiative on the Digital Economy, 2016. URL: http://ide.mit. edu/sites/default/files/publications/Platform%20Ecosystems-%20How%20 Developers%20Invert%20the%20Frim.pdf (accessed: 15.12.2017).

39. Rinne A. 2015 - The year of the sharing economy for cities? // World Economic Forum, published at 21.01.2015. URL: https://www.weforum.org/agenda/2015/ 01/2015-the-year-of-the-sharing-economy-for-cities/ (accessed: 15.01.2018).

40. Rozou A. Greek ‘sharing economy’ accommodates tourists. Rozou and Associates Law Firm, 2017. URL: https://www.nomikosodigos.info/en/articles/871-greek- sharing-economy-accommodates-tourists (accessed: 14.03.2018).

41. Schumpeter J. A. Socialism, Capitalism and Democracy. - Harper and Brothers, 1942.

42. Selloni D. New Forms of Economies: Sharing Economy, Collaborative Consumption, Peer-to-Peer Economy // CoDesign for Public-Interest Services. - Cham: Springer, 2017. - P. 15-26.

43. Sheth J., Newman B., Gross B. Why we buy what we buy: a theory of consumption values // Journal of Business Research. - 1991. - Vol. 22. - No. 2. - P. 33-40.

44. Stephany A. The business of sharing - Making it in the new sharing economy. - New York: Palgrave Macmillan, 2015.

45. Stokes K., Clarence E., Anderson L., Rinne A. Making sense of the UK collaborative economy. NESTA and Collaborative Lab, 2014. URL: https://media.nesta.org.uk/ documents/making_sense_of_the_uk_collaborative_economy_14.pdf (accessed: 15.03.2018).

46. Ta Nea (2016). Koukaki is 5th in Airbnb list with the best neighborhoods in the world (in Greek). Ta Nea newspaper, Published at January 15. URL: http://www. tanea.gr/news/greece/article/5326545/pempto-to-koykaki-sthn-listaths airbnb- me-tis-kalyteres-geitonies-toy-kosmoy/ (accessed: 03.09.2017).

47. Toeniskoetter C. Hospitality exchange - Overcoming safety, trust, and gender concerns in the couchsurfing community. Department of Anthropology, University of Michigan - Ann Arbor, 2013. URL: https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/ handle/2027.42/102763/ctoenis.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 06.11.2017).

48. Van de Glind P. B. The consumer potential of Collaborative Consumption: Identifying the motives of Dutch Collaborative Consumers & Measuring the consumer potential of Collaborative Consumption within the municipality of Amsterdam. - MS thesis, 2013.

49. Zott C., Amit R., Massa L. The business model: recent developments and future research // Journal of Management. - 2011. - Vol. 37. - No. 4. - P. 1019-1042.


Рецензия

Для цитирования:


Кацони В., Шерешева М.Ю. ЭКОНОМИКА СОВМЕСТНОГО ПОТРЕБЛЕНИЯ В ИНДУСТРИИ ГОСТЕПРИИМСТВА И ТУРИЗМА. Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. 2019;(1):71-89. https://doi.org/10.38050/01300105201914

For citation:


Katsoni V., Sheresheva M.Y. SHARING ECONOMY IN HOSPITALITY AND TOURISM. Moscow University Economics Bulletin. 2019;(1):71-89. (In Russ.) https://doi.org/10.38050/01300105201914

Просмотров: 624


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0130-0105 (Print)